CK-Osiedlowy Dom Kultury w Łęcznej
zaprasza na otwarcie wystawy malarstwa
KRZYSZTOFA ZUZAŃSKIEGO
PORTRET NIERZECZYWISTY
17 października 2024 r., godz. 18.00
Galeria CK-Osiedlowego Domu Kultury w Łęcznej, ul. Górnicza 12
wstęp wolny
Krzysztof Zuzański urodził się w 1956 roku w Borysiku na Polesiu.
Dzieciństwo i lata młodości spędził w Lublinie dokąd przeprowadzili się jego rodzice. Już jako uczeń szkoły podstawowej rozpoczął, swoją przygodę z plastyką, uczęszczając do pracowni grafiki na zamku lubelskim a następnie do domu kultury „Pod lipą” na Starym Mieście w Lublinie. W roku 1977 ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie.
Pracę rozpoczął jako dekorator witryn sklepowych w Lublinie później w Biłgoraju. Z Łęczną związany jest od 1986 roku. Początkowo pracował jako plastyk w hotelu ALB, a następnie w pracowni plastycznej sitodruku na Bogdance. Przez wiele lat pracował jako sztukator przy konserwacji zabytków w Lublinie i Warszawie.
W tym czasie także brał udział w różnych plenerach i wystawach zbiorowych nie tylko w ramach działalności Grupy Inicjatyw Plastycznych i Fotograficznych PLAMA, której członkiem jest od 1987 roku.
Jego projekt plakatu TEHERAN 43 zdobył II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie na Plakat Filmowy w Siedlcach, a obraz „Ślady miłości” został nagrodzony na 9 BIENNALE SZTUK PLASTYCZNYCH 2024 w Łęcznej.
Całe jego życie zawodowe związane było z plastyką jednak dopiero po przejściu na emeryturę od 2022 roku mógł w pełni oddać się malarstwu.
Obecna wystawa jest pierwszą indywidualna prezentacją twórczości Krzysztofa Zuzańskiego. Cykl „Portret nierzeczywisty” to seria płócien malowanych farbami akrylowymi, ukazujących ludzkie twarze. Wielokrotnie pojawiają się one w parach jakby pogrążone w cichym dialogu. Wszystkie z wyrazem zadumania tworzą swoisty klimat subtelnego smutku. Artysta buduje kompozycje śmiałymi zestawieniami kolorystycznymi od bardzo kontrastujących ze sobą do niemal monochromatów. Czarnym rysunkiem wydobywa kształt ust, nosa i oczu, tym samym wzmacniając dynamikę w obrazie. Dzięki takim zabiegom prace rezonują z widzem, zachęcają do osobistej refleksji, interpretacji i bardziej wnikliwej narracji. Autor pozostawiając w swych pracach lekki akcent tajemnicy z sukcesem sugeruje głębsze znaczenie.